Curiositats de l'avinguda Puig i Cunyer

Divendres, 3 de maig de 2019 a les 00:00

Avui continuem la secció del blog sobre curiositats del nostre poble amb l'Avinguda de Puig i Cunyer. L'avinguda que connecta Sant Julià de Vilatorta amb Folgueroles porta el nom de Puig i Cunyer, el fundador del Col·legi El Roser. Però, qui era aquest home? Bona lectura i fins aviat.

Josep Puig i Cunyer (1828-1892) va néixer a Breda, a la comarca de la Selva el 7 de març de 1828, fill d'una família de terrissers.  Als 13 anys mor la seva mare i el seu pare l’encamina a estudiar  arquitectura. Veient que li interessava més el món dels negocis, amb només 17 anys decideix marxar a Madrid. Els seus primers anys d'adaptació van ser molt difícils però molt segur d'ell mateix no es va rendir. Primer va treballar com a aprenent en una perruqueria i després es va dedicar al comerç de camiseria i confeccions. Als vuit anys de ser a Madrid, va heretar i va vendre els béns del seu pare difunt, invertint tot el capital en l'ampliació del seu negoci que ja començava a créixer. Després de passar 30 anys treballant havia aconseguit una gran fortuna i el seu comerç, visitat per les elits madrilenyes, es trobava en la part més cèntrica de Madrid. En el rètol de l’establiment s’hi llegia:

“EL SIGLO XIX” PUIG Y CIA.

Surtido de toda classe de articulos blancos y de luto

Carmen, 36-38. MADRID

El seu tarannà altruista i humil es va manifestar de diverses maneres en favor dels més desafortunats, sobretot al final de la seva vida. Després de liquidar els seus negocis i jubilar-se a Barcelona, va començar a pensar en fundar una institució de caràcter  benèfic i instructiu  per formar a persones amb pocs recursos. Puig i Cunyer va morir el 20 de setembre de 1892 i en el seu testament deixava les bases per fer realitat el projecte de fundar un patronat perquè destinés la seva fortuna en la construcció d’una escola que portés el nom de  Colegio de Huérfanos Pobres a Sant Julià de Vilatorta. Dos professors s'encarregarien d'educar, sobretot en matèria d'agricultura, a 60 nens orfes de 10 a 14 anys.

Així doncs, el 30 de juny de 1894 es posava la primera pedra i 3 anys més tard, el 25 de juliol de 1897 s’inaugurava el Col·legi d'Orfes de Sant Julià de Vilatorta, avui dia conegut com Col·legi el Roser. Des d'aquell dia aquesta institució continua viva, i Josep Puig i Cunyer es converteix en una de les persones benefactores més importants del nostre poble. Al seu dia l’Ajuntament va decidir que el vial que connecta Sant Julià amb Folgueroles, i que passa per davant del Col·legi el Roser, dugués el seu nom en honor seu: avinguda de Josep Puig i Cunyer.

Darrera actualització: 03.03.2022 | 14:19

Imatges